Der er mindst to gode grunde til at benytte lagerpladsen i skyen.
1. Sikker og nem backup af ens egne dokumenter og billeder.
2. Filerne i skyen kan vises på alle ens apparater.
Eksempler på lagerpladser i skyen med deres antal gratis GB plads i parentesen:
E-boks(1), Dropbox(2), Microsoft OneDrive(5), iCloud Drive(5) og Google Drev(15).
Lagerpladser kan synkroniseres med ens PC, og pladsen kan udvides mod betaling.
(På nær E-boks).
Synkroniserede lagerpladser vist i Windows Stifinder.
E-boks
Opret en personlig mappe til opbevaring af særlig vigtige dokumenter:
ADGANGSKODER!!! og scanninger af bilens registreringsattest, dåbsattester, forsikringspolicer o.l.
Dropbox
Man skal oprette sig som bruger med en mailadresse og en adgangskode.
Programmet kan hentes her:
https://www.dropbox.com/da_DK/downloading
Installationen vil oprette en synkroniseret mappe i Windows Stifinder.
OneDrive
Drevet følger med som en mappe i Stifinder på Windows 10, man det skal måske først aktiveres ved oplysning af ens konto hos Microsoft.
Mappen Biblioteker i Stifinder findes på nogle Windows PC'er og er ret forvirrende.
Et klik på Billeder eller Dokumenter viser to nye mapper med det samme navn.
Forskellen på f.eks. Dokumenter og Dokumenter er, at den øverste viser Dokumenter i OneDrive og den nederste Dokumenter på PC'en.
Forvirringen i Biblioteker kan reduceres ved at omdøbe mapperne som herunder for Billeder.
Google Drev
Drev er tilgængeligt for alle med en Google-konto, og kan på flere måder vises på PC'en.
Den mest omfattende er at gøre Drev til backupdrev for PC'ens Dokumenter og Billeder.
Drev synkroniseres løbende med PC'en uden indblanding, og man behøver ikke anden backup.
Hvis man anskaffer en ny PC, kan backuppen downloades til den.
Drev kan indholde 15 GB Dokumenter og en ubegrænset mængde Billeder 'i høj kvalitet'.
Oprettelse af backuppen er nem, men den første synkronisering kan tage meget lang tid.
Hvis man vil bruge Google Drev som backup, så gør sådan:
Log på Gmail, klik på den niternede firkant oppe til højre og herefter på Drev.
Klik på tandhjulet oppe til højre og 'Hent Backup og synkronisering til Windows'.
Klik under Privat på knappen Download og herefter på exe-filen nederst til venstre på skærmen.
Under oprettelsen kan man vælge, hvor meget der skal synkroniseres med Drev.
Jeg ville fravælge Computer og nøjes med Dokumenter og Billeder.
iCloud Drive
iCloud vist i programoversigten på Windows 10.
iCloud Drive indgår i en samlet pakke, iCloud for Windows.
Eksemplet viser iCloud downloadet fra Apple.
https://support.apple.com/da-dk/HT204283
iCloud kan også hentes som en app i Microsoft Store.
IT-caféen holder sommerferie.
Kontaktpersoner indtil vi åbner igen torsdag den 4. september:
Henning Carlsen, telefon 40 34 55 05 fra kl. 12 - 16
Helle Thorsdal, hthdk@hotmail.com eller sms 30 29 59 13
Mogens Gemmer, mogensgemmer@gmail.com
Kontakt
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Rødt Kort er ikke længere et kort
I nogle år har Rødt Kort været en app, men det er det heller ikke længere. Det er nu blevet til et websted, hvor man i udlandet kan meddele ...

-
Acer Chromebook 314 med 14" skærm til 1.399 kr. indtil 24/12 hos Elgiganten. 4 GB RAM og 32 GB internt lager, der kan suppleres med et ...
-
Tekstbehandlere og regneark har forskellige navne hos udbyderne Microsoft Word og Excel, Google Docs og Sheets samt Apple Pages og Numbers. ...
-
Logitech Signature M650 eller M650 L til under 300 kr. Musen kan forbindes med computeren via en USB modtager eller via Bluetooth. M650 pass...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar